Alert: Your browser does not support full functionality of our app and you may experience certain errors. We recommend that you use Chrome, Firefox or Internet Explorer Edge instead.
Cada dimarts em costa agafar el son. Tindre adjudicada una mitja jornada i exercir de profe (no profe, puix soc codocent) de música, em desmunta i fa sentir inútil, fins i tot de vegades obsolet.
Però cal adaptar-se, no? La vida ens mostra el camí i natros hem de ser espavilats per a emprendre'l i anar en pas ferm i decidit; o això s'espera que fem, puix paradògicament, a secundària (on faig de profe), no ensenyem a afrontar les adversitats de la vida laboral, ni els imprevistos econòmics, ni les depressions causades per les fites incomplides.
Avui és 10 de desembre i tot d'efemèrides rellevants em venen al cap (altres les he buscat). Al 1822 a Bèlgica va néixer en César Franck, qui amb la seua simfonia 1888 va marcar un inici i referència pel que a l'us de la composició cíclica es tracta. En 1909 també debuta a la vida el francés Olivier Messiaen, qui experimentarà amb infinitat de ritmes i mètriques poc habituals, però acabarà per destacar i especialitzar-se (si podem dir-ho així) en plasmar el cant de les aus, els pardalets, a les seues composicions. Al 1980 nèix na referent violinista Sarah Chang, xiqueta prodigi amb un currículum concertístic i d'enregistraments discogràfics més que rellevant.
Però som efímers i la gent també ens deixa. Passant per sobre: al 1967 falta el gran Otis Redding, també conegut com a «el rei del soul» i 20 anys després, en 1987 traspassa Jascha Heifetz, altre gran i històric violinista a qui podem atribuir part de les qualitats en la interpretació moderna del violí. Avui com cada dimecres este curs m'he aixecat a les sis. El despertar ha estat dolç, per la dedicatòria i trucada que he rebut d'«El matí i la mare que el va parir». La meua dona es queda amb els detalls i fa anys que en vaig darrere, però el dia no es terçava. I la continuació l'he sentit agra, puix ha faltat un referent del roc dur estatal, Robe Iniesta, qui vivint una vida desendreçada, però viva, adaptant-se i seguint camins (més encertats o menys), com he comentat més amunt, afrontant adversitats i revorant-ne d'altres, ens ha deixat un llegat musical més que destacable, permetent-nos una herència cultural i filosòfica (si podem titllar-ho així, o potser íntima, reflexiva i personal) crec que poc explotada i explorada en este històric estil, que sol estar més acostumat a lo superflu, banalitzat o diluït a vegades amb el pop.
Exemples en són:
'Jesucristo García' (Extremoduro, 1989)
'Ama, ama, ama y ensancha el alma' (Extremoduro, 1992)
'So payaso' (Extremoduro, 1996)
'La vereda de la puerta de atrás' (Extremoduro, 2002)
'Si te vas' (Extremoduro, 2011)
'Y rozar contigo' (ROBE, 2015)
'Por encima del bien y del mal' (ROBE, 2016)
'Segundo movimiento: Mierda de filosofia' (ROBE, 2021)
'Ininteligible' (ROBE, 2022)
'Nada que perder' (ROBE, 2023)
Que la terra et siga lleu ROBE i els teus manaments ens acompanyin fins la posteritat.
Tal dia com avui el 1983 naix un servidor i avui, ara mateix este programa, podcast, informatiu musical, o VALMANAC, perquè no? La teua efemèride musical i setmanal.
Susanna Pérez i Alonso
Bona iniciativa <3
Amb ganes de més!